Auton uusi omistaja saa auton avaimet myyjältä

Guide för att köpa en begagnad bil

Att köpa en begagnad bil kan kännas som ett lotteri. Bekanta dig med den här listan, så känner du dig tryggare med biluppköpen – Mekonomens guide för att köpa en begagnad bil.

Inledande koll

1. Titta efter bilens registreringsnummer på annonsbilderna. Om du inte ser det, och det inte finns med i annonstexten, så kan det vara så att säljaren vill försvåra dina möjligheter att kolla upp bilen. Be i så fall säljaren omgående om reg-numret.

2. Fråga säljaren följande:

  • Varför ska du sälja bilen? Kan ge indikationer om hur nöjd säljaren är med sin bil.
  • Hur länge har du ägt den? Har säljaren ägt bilen under en lång tid så har hen lång erfarenhet av bilen och dess historik.
  • Vad känner du till om bilens historik, skador och liknande?
  • Hur är skicket på däcken, och finns det både sommar- och vinterdäck?
  • När gjordes sista service, och var?
  • Finns servicebok och besiktningsdokument som stödjer mätarställning?
  • Har bilen kamrem och vet du i så fall när den byttes? Ska den bytas inom kort så ring en verkstad om en offert så du vet vad du har att vänta dig.

3. Ta reda på bilens och ägarens uppgifter genom SMS-service. Skicka meddelande: REGISTERNUMMER till numret 16400 (Servicen kostar 3,80€/lyckad sökning).

4. Från Trafi (www.trafi.fi) får du t.ex. bilens historieuppgifter. Servicen är avgiftsbelagd.

________________________________________

Kontroll av bilen

5. Bäst är om bilen inte varit körd när du tittar på den. Bilar kan ha missljud och egenheter när de kallstartas men som inte hörs när motorn är varm.

6. Titta på avgaserna. Helst ska du inte se någon rök, men lätt ånga en kall dag är normalt. Blå rök vid start skvallrar om problem med motorn.

7. Testa bilens alla funktioner: lås, stolsvärme, elhissar, fläktens alla hastigheter samt kyla/värme, taklucka, farthållare och liknande. Inget av detta kontrolleras vid besiktning av en bil så det är upp till dig som köpare. Testa även vindrutetorkare och spolning fram och bak. Ja, testa allt!

8. Inspektera karossen. Nyansskillnader och skiftningar i lacken mellan två paneler indikerar att bilen varit omlackerad efter någon skada. Titta också efter bucklor och rost, samt efter läckage och skador under bilen.

9. Undersök vindrutan. Sliten? Då kommer du störas av dålig sikt. Stenskott kan komma att göra att rutan spricker med byte som följd.

10. Titta på däckens kondition – har däcken under 4 mm i mönsterdjup är det hög tid för byte! Mönsterdjupet ska vara bra över hela slitytan. En snedsliten yta indikerar fel i hjulupphängningar.

11. Kolla att all belysning fungerar, både ute och inne.

12. Finns alla nycklar till bilen? Att beställa en ny nyckel är tidsödande och kostar tusenlappar.

13. Finns bilens alla handlingar? Bland annat instruktionsbok, kvitton, besiktningspapper och servicebok. Den senare kan i bland vara elektronisk. Be då säljaren logga in och visa den – eller kontakta importören.

________________________________________

Under huven

14. Oljestickan. Titta inte bara nivån utan även färg. Klarbrun olja indikerar färsk. Svart olja är normalt efter en tids användning, men ta då reda på när den byttes sist. Brunmjölkig olja och/eller geggig avlagring på stickan – ett varningstecken! Be verkstad kolla om du fortfarande är intresserad.

15. Undersök remmar så de inte har torrsprickor.

16. Titta efter läckage. Att det är fuktigt är relativt vanligt men läckage är inte ok.

17. Kylarvätskans nivå och färg? Vätskan ska vara klar. Det finns ett antal olika färger idag så som röd, grön och blå men gemensamt för alla är att de ska vara klara. Är det någon sörja eller gegga i kylarvätskan så kan det vara olja som tränger in.

18. Behållaren för bromsvätska. Låg nivå kan indikera slitna bromsar. Brunaktig vätska kan betyda att den inte bytts på länge.

________________________________________

Provkörning

19. Stäng av radion så du lättare hör eventuella missljud.

20. Titta så inga varningslampor är tända

21. Kör på olika typer av vägar ända upp i landsvägsfart. Obalans i däck kan komma i högre farter och missljud i växellådan kanske bara finns på högsta växeln.

22. Kolla trafiken runt dig så det är säkert att svänga lite vänster och höger och lyssna samtidigt efter svagt morrande ljud – då kan det vara hjullager som behöver bytas.

23. Gör en u-sväng till vänster och höger och lyssna efter knäppande ljud som indikerar slitna drivknutar.

24. Accelerera ordentligt genom alla växlar, inga tvekningar eller ryck skall finnas.

25. Växlarna ska gå i utan skrap eller tvång.

26. Kopplingen ska inte hugga eller vibrera när du släpper upp den.

27. Gör ett bromstest. Se till att du inte har bil bakom och kör 80 km/t på en rak väg. Håll lätt i ratten men var beredd på att bilen kan dra åt något håll. Bromsa bestämt ner till stillastående. Känns det som bilen vill dra åt något håll kan det vara bromsar som behöver ses över. (Bilen kan dra något till höger om vägbanan lutar åt höger vilket de flesta gör.)

28. Kör i fartgupp eller mindre defekter i vägen och lyssna efter missljud som skvallrar om slitna hjulupphängningar. Enkelt kan man säga att alla missljud är något som är värt att kontrollera innan.

29. Låt bilen stå med motorn igång efter provkörning och lyssna om den elektriska kylfläkten slår till så att bilen inte överhettas.

Tänk på följande saker:

  • Lyssna med vänner och bekanta vilka bilar de varit nöjda med.
  • Jämför mil, årsmodell och utrustning på objekten du letar efter.
  • Googla bilen efter kända problem. (Bli inte rädd, de flesta bilar har några.
  • Titta inte bara på priset/milen när du jämför två objekt av samma sort. Den som gått lite mer mil kan kanske just ha gjort en stor service och har nya däck.
  • Försök hitta bilen som har utrustningen du vill ha. Det är kostsamt att eftermontera saker som dragkrok och motorvärmare.

Lycka till med ditt köp!