Ratta rätt – tio-i-två kan vara helt fel

Fick du lära dig att det bästa sättet att hålla i en ratt är tio-i-två-greppet? Glöm det i så fall. Har du en hyfsat modern bil kan det greppet leda till otäcka skador.

Gamla sanningar löses upp, och nya föds. Så är det med mycket här i livet – och det gäller även hur man som bilförare säkrast och bäst håller i en ratt. I en modern bil kan nämligen det klassiska tio-i-två-greppet bli ödesdigert. Om krockkudden löses ut kan det leda till allvarliga kroppsskador.

Vad som händer är att armarna riskerar att slungas bakåt, rakt i ansiktet och med våldsam kraft. En krockkudde löser ut hastigheter upp till 300 kilometer i timmen och föraren riskerar därmed både frakturer och hjärnskakning.
Undersökningarna har anvisat att man istället ska hålla ratten i ett kvart-i-tre-grepp – eller rentav tjugo-i-fyra-grepp om man kör i låg hastighet och har många hinder i vägen.

Med ett kvart-i-tre-grepp slungas armarna istället åt sidan och risken för skador minskar. På de flesta moderna bilar finns det numera tumgrepp på ratten i just den positionen.
Och nu har även American Automobile Asssociation, I USA, gått ut med samma rekommendation.

Den som fortfarande kör en gammal bil som saknar airbag och servostyrning bör däremot hålla kvar vid tio-i-två-greppet. Det greppet ger mest kraft när man svänger i låga hastigheter.