Moottoriöljyn valinta

Mitä moottoriöljy tekee autossasi, ja onko kallein aina paras? Mekonomenin asiantuntija neuvoo öljytermit tutuiksi. Moottoriöljyllä on monta tehtävää. Tärkein niistä on voidella, toisin sanoen pitää moottorin kitkapinnat erossa toisistaan. Moottoriöljy auttaa myös moottorin jäähdytyksessä, estää korroosiota sekä pitää moottorin puhtaana noesta ja liasta.

Kun olet ostamassa moottoriöljyä, tarkasta aina auton ohjekirjasta mitä autollesi suositellaan. Jos olet epävarma, ota yhteyttä myymälään. Nykyaikaiset moottorit kehitetään usein yhteistyössä öljynvalmistajien kanssa moottorin suorituskyvyn optimoimiseksi. Näin saadaan polttoaineenkulutus sekä kuluminen minimoitua. Aluksi on hyvä selvittää millaista öljyä autosi vaatii, täyssynteettistä vai puolisynteettistä.

Mutta miten ne eroavat toisistaan?

– Kaikki moottoriöljyt koostuvat perusöljystä sekä lisäaineista.
Täyssynteettiset öljyt koostuvat synteettisistä, jalostetuista perusöljyistä ja ovat ominaisuuksiltaan stabiilimpia. Siitä on hyötyä ennen kaikkea korkeissa ja matalissa lämpötiloissa, sanoo asiantuntija.
– Puolisynteettiset öljyt sisältävät vähemmän jalostettua öljyä.

Mitä viskositeetti tarkoittaa?

– Viskositeetti kertoo lyhyesti sanottuna kuinka juoksevaa neste on. Nesteet jotka ovat ohuita ja joilla on alhainen viskositeetti, ovat helposti juoksevia. Nesteen viskositeetti ei kuitenkaan ole muuttumaton, vaan se vaihtelee lämpötilan mukaan, kertoo asiantuntija.
– Moottoriöljy jähmettyy viileässä ja ohenee lämmetessään, joten valmistusvaiheessa varmistetaan että se on riittävän jähmeää korkeassa lämpötilassa, jotta se voi muodostaa suojaavan kalvon moottorin osiin. Ja matalassa lämpötilassa sen tulee olla riittävän juoksevaa, jotta se virtaa nopeasti suojaamaan ja voitelemaan tärkeät moottorinosat.
Tavallisimpia tänä päivänä ovat moniasteöljyt, jotka ovat valmistettu toimimaan useassa eri lämpötilassa, niin sanottuja multigrade-öljyjä.
– Nämä mahdollistavat sen ettei öljyä tarvitse vaihtaa vuodenaikojen mukaan.
Multigrade-öljyillä on kaksi SAE-luokitusta.
– Esimerkiksi 0W-40. Numero ennen W-kirjainta merkitsee öljyn viskositeettia alhaisissa lämpötiloissa – mitä pienempi numero sen parempi juoksevuus. Moottorin öljypumppu pystyy pumppaamaan 0W-öljyä jopa -35 asteen lämpötilassa, mutta ei 15W-öljyä alle -20 asteen lämpötilassa, kertoo Mekonomenin asiantuntija.
Vastaavalla tavalla viskositeettiluokituksen toinen osa, numerot W-kirjaimen jälkeen kertovat öljyn viskositeetin korkeissa lämpötiloissa. Mitä korkeampi numero sen paremmin öljy toimii korkeissa lämpötiloissa.
– On kuitenkin tärkeää muistaa että viskositeetti ei kerro mitään öljyn laadusta.

Onko kallein paras?

Jos kahdella öljyllä on sama luokitus ja viskositeetti, mutta hinnoissa on suuri ero – tuleeko silloin huijatuksi? Vai onko kallein paras?
– Yksi öljyn lisäaineista, jolla on jokin tietty ominaisuus, voi tosiaankin maksaa satoja euroja senttilitra. Joten kyllä, hintaero johtuu sellaisista asioista mitä ei voi nähdä, päättää asiantuntija.

Laatu siis maksaa.