Näin korjaat maalipinnan vaurion

Usein maalipinnan vaurion voi korjata itse. Tässä ohjeet miten toimit, askel askeleelta.

Kivien aiheuttamat repeämät, reiät tai naarmut maalipinnassa ovat ainainen ongelma autonomistajille.

– On hyvin tärkeää, että maalipinnan vaurio korjataan viipymättä, kertoo Mekonomenin asiantuntija, Peter Magnusson.

Jos peltiä on näkyvissä maalipinnan alta, ruoste tulee hiipien. Ruoste voi levitä maalipinnan alle, jolloin pinta alkaa irtoamaan.

– Maalipinta on ensimmäinen asia autossa jonka näet, joten on luonnollista, että vaurio pinnassa laskee auton arvoa, Peter Magnusson jatkaa.

Jos odotat korjaamisen kanssa, voi olla, että joudut lopulta uusimaan koko konepellin maalipinnan.

Tee itse tai teetä Mekonomenilla

Joko jätät autosi lähimpään Mekonomen Autohuoltoon tai sitten korjaat itse.

– Maalipinnan korjaaminen on helpompaa kuin mitä moni luulee, Peter Magnusson kertoo. Minkä tyyppisiä vaurioita osaat itse korjata, riippuu tietysti siitä, kuinka näppärä ja kiinnostunut olet. Jos olet epävarma, kysy neuvoa ensin asiantuntijalta. Voit myös harjoitella: Kokeile korjata pieniä vaurioita kohdissa jotka eivät näyt kovin hyvin. Kun opit korjaamaan vauriot rutiinilla, voit siirtyä näkyvämpiin kohtiin.

– Asiaan voi melkein suhtautua harrastuksena – Tarkastaa auto säännöllisesti ja korjata vauriot sitä mukaan, kun ne ilmestyvät, Peter Magnusson jatkaa.

On olemassa muutamia perussääntöjä, joita tulee noudattaa kaikissa maalipinnan korjauksissa. Vaurioituneen kohdan tulee olla täysin puhdas, ja vapaa ruosteesta. Kaikki irtonainen maali pitää raaputtaa ensin pois, jotta uudesta pinnasta tulee kestävä.

Näin korjaat maalivaurion

Kuinka maalivaurio sitten korjataan? Peter Magnusson opastaa:

  • Puhdista pinta alkoholilla, esimerkiksi Sinolilla.
  • Pienet vauriot jotka ulottavat ainoastaan pohjamaaliin, korjaat helpoiten pintamaalipuikolla. Oikean sävyn saat tarkistamalla autosi värikoodin. Puhdistuksen jälkeen tuputat maalia vauriokohtaan – pieni sivellin löytyy yleensä puikon kannesta.
  • Muista: Parempi lisätä vähän väriä useammassa kerroksessa kuin lisätä liikaa kerralla. Muuten pintaan voi tulla rumia reunoja ja epätasaisuuksia.
  • Isomman vaurion ollessa kyseessä, irtoväri ja ruoste pitää ensin poistaa. Poista kaikki irtonainen pinta veitsen avulla ja hio ruoste pois hiekkapaperilla.
  • Puhdista ja maalaa pohjamaalia/ruostesuojamaalia siveltimen avulla, mieluiten useampi ohut kerros. Ole tarkkana, että väri sulautuu ehjään maalipintaan. Anna kuivua.
  • Maalaa pintamaali siveltimellä, valitse sama värikoodi kuin autossasi on. Muista ettet työskentele liian hitaasti tai suorassa auringon paisteessa. Väri kuivuu nopeasti eikä sen jälkeen levity kauniisti.
  • Jos vaurio on niin iso että lisäät väriä spraypullon avulla – Tee paperinen muotti, jolla peität ehjät pinnat ja säästyt väriroiskeilta.
  • Jos haluat saada pinnasta tasaisemman: Hio hienolla hiekkapaperilla maalin kuivumisen jälkeen.
  • Korjaus on valmis, voit kiillottaa pinnan loistavan lopputuloksen saamiseksi.