Vesiliirto! Miten välttyä vaaralta kesäteillä

Vesiliirto on monelle painajainen. Ja jos joudut vesiliirtoon, seuraukset voivat olla katastrofaalisia. Mekonomenin työntekijä, Micke Hägg, tietää miten selvitä hankalasta tilanteesta. Ja hän on itse kokenut saman. – Yhtäkkiä auto vain pyöri, hän kertoo.

Auto ajaa märällä tiellä

Kun joutuu vesiliirtoon useimmat eivät ehdi reagoimaan. Yhtäkkiä auto pyörii valtoimenaan ja pahimmassa tapauksessa auto ajautuu salamannopeasti vastaantulevien kaistalle tai ojaan. On helppo kuvitella miten huonosti tilanne voi päättyä.

”Vesivalli”

Vesiliirto johtuu siitä, että renkaan ja tien väliin jäävä vesi ei siirry renkaan alta pois. Jolloin renkaiden eteen rakentuu vesivalli, joka lopulta johtaa siihen, että auto menettää kosketuksen tiehen ja kelluu veden pinnalla. Kun renkaat eivät ole kosketuksissa tienpintaan, auto ei reagoi kuljettajan ohjaukseen, kuten jarrutukseen ja kääntymiseen.

– Olen itse kokenut sen, ja se oli todella inhottavaa. Siinä ei ehdi reagoimaan. Yhtäkkiä auto oli pyörinyt useamman kierroksen ja osoitti päinvastaiseen suuntaan pysähtyessään. Minulla oli onni matkassa, kun pysyin tien päällä, Micke Hägg sanoo.

Tarkasta renkaat

On olemassa muutamia asioita millä voi pienentää riskiä vesiliirtoon joutumisesta. Ensimmäisenä: Tarkista renkaat.

– Renkaat on suunniteltu niin että ne työntävät veden pois alta, sen sijaan että vesi kerääntyisi renkaiden alle. Kun renkaat kuluvat ja niiden urasyvyys on pienempi, ne eivät enää toimi niin kuin niiden kuuluisi ja riskit kasvavat. On laillista ajaa renkailla, joiden urasyvyys on 1,6 mm, mutta mielestäni ei tulisi koskaan ajaa renkailla joiden urasyvyys on alle 3 mm, Micke Hägg sanoo.

Hyvä urasyvyys ei pelkästään riitä. Renkaiden ilmanpaineen tulisi olla oikea, jotta voisi varmistua, että renkaat toimivat parhaalla mahdollisella tavalla. Jos ilmanpaine on alle 30 prosenttia valmistajan suosituksesta, riski joutua vesiliirtoon kasvaa huomattavasti. Liian alhainen ilmanpaine tarkoittaa siis kohonnutta riskiä.

Mieti nopeutta

On olemassa kolmas tärkeä tekijä, eli nopeus.

– Vauhdilla on iso merkitys. Jos sataa on ajettava hitaammin, niin se vaan on. Jos sataa niin paljon, että tiellä on runsaasti vettä, on ajettava todella hiljaa. Silloin selviytyy hyvin, Micke Hägg sanoo.