Välj rätt däck

Däckbytartider kan ge upphov till många frågor. Har mina vinterdäck tillräckligt mönsterdjup, ska jag välja dubbdäck eller dubbfritt, är dyrast bäst?

Nu är det snart dags för hjulskifte – sommardäcken ersätts med vinterdäcken. Men, hur vet vi om de gamla vinterdäcken verkligen håller måttet? Är det läge att byta till nya och vilka ska jag då välja? För det är sannerligen en djungel av märken och modeller.

Hur vet jag vilket däck som är rätt för mig? Vad påverkar?

– Hur används bilen? Vart används den? Vilka säkerhetssystem bilen har bör även vägas in i val av däck. I dag finns märkning för energi, våtgrepp och buller på sommar- och odubbade vinterdäck. Med den märkningen kan du jämföra olika fabrikat.

Och när ska jag köpa nya däck, när håller inte de gamla längre?

– Vinterdäcken är utslitna enligt lag om mönsterdjupet understiger 3 mm. Ett nytt vinterdäck brukar ha ett mönsterdjup på 8-10 mm. Ett äldre däck med bättre mönsterdjup bör övervägas att bytas ut. Titta efter sprickbildningar och andra skador som tyder på att däcket är gammalt eller förvarats fel. Jämför gärna med ett nytt däck så är det lättare att förstå hur lite mönster som faktiskt är kvar på ditt gamla ”lagliga” däck. Be en expert titta om du är osäker.

Vad är de vanligaste felen vi gör när vi ska byta däck/skifta hjul?

– I vanliga fall gör konsumenten det för sällan för att få till en rutin, och monterar ofta utan att ta hänsyn till rullriktning vilket innebär att däcket kan tappa många egenskaper som det är designat att klara, det kan till exempel bli sämre på vattenevakuering.

Den eviga frågan – ska jag välja dubbdäck eller dubbfria vinterdäck?

– Titta på hur ni använder bilen och förhållandena på er ort. Är det mest barmark och bilen är utrustad med låsningsfria bromsar – abs – och antisladdsystem så räcker dubbfria däck tillverkade för nordiskt klimat långt. Bor du i norra delen av landet med mycket snö och is bör du överväga dubbade däck. Detsamma gäller om du har en äldre bil utan säkerhetssystemen vi nämnde nyss. Det kanske viktigaste är ändå att anpassa fart och avstånd efter väglaget som råder. Tänk på att vissa länder har totalförbjudit användningen av dubbdäck.

Kan olika däck ge olika komfort i bilåkandet?

– Ja, dubbdäck låter mer både inne i bilen och utanför. Titta på bullermärkningen på odubbade vinterdäck och jämför.

Kan jag göra bra miljöval vid däckköpet?

– Ja! Det kan du göra genom att välja odubbade vinterdäck och titta på energiklassningen av detsamma. Ett dubbat däck river upp små skadliga partiklar och bidrar till ett ökat slitage på vägarna.

Är dyrast alltid bäst?

– Nej! Men oftast finns det en koppling mellan kvalitet och pris.

När är det dags att byta till vinterdäck?

– Titta över dina vinterdäck redan nu! Behöver du byta så överväg att kontakta verkstad snarast för att ha alla däck i skick när det väl är dags att montera. Hellre montera tidigt än att oplanerat behöva köra på vinterväglag en morgon. Dubbfria vinterdäck gör det möjligt att vara mer flexibel än med dubbade. Många gör felet att de kontaktar en verkstad när det börjar snöa – och det blir ett problem när alla andra gör det samtidigt.

Ska de bästa däcken vara fram eller bak på bilen?

– Bak.

När man tagit av däcken/hjulen, hur ska man underhålla och förvara dem?

– Tvätta dem efter varje säsong och förvara dem mörkt och svalt.

Tänk även på att…

  • … det får inte förekomma dubbade och odubbade däck på samma bil.
  • … om du har odubbade däck på bilen så får ett eventuellt släp ha odubbade eller dubbade däck – men har din bil dubbade däck måste även släpet ha dubbade däck.
  • … oavsett hur dyr/billig din bil är så är däcken det enda som har kontakt med vägen och därför värda att satsa på.
  • … aldrig överskatta vare sig däck eller bilens säkerhetssystem.
  • … köra försiktigt!