Pidä oikein kiinni ratista – 10-vaille-2 -ote voi olla väärä

Oletko oppinut että paras tapa pitää kiinni ratista on 10-vaille-2-ote? Siinä tapauksessa unohda se. Jos autosi uusi ja nykyaikainen, ote voi aiheuttaa vahinkoja.

Vanhat totuudet jäävät unholaan ja uusia syntyy. Näin käy usein – ja se koskee myös turvallisinta tapaa jolla pidetään kiinni auton ratista. Uudessa ja nykyaikaisessa autossa klassinen 10-vaille-2-ote voi olla kohtalokas. Jos turvatyyny laukeaa, ote voi johtaa vakaviin vammoihin.

Riskinä on että käsivarret sinkoavat taaksepäin, suoraan kasvoihin ja kovalla voimalla. Turvatyynyn laukeaminen aiheuttaa jopa 300 km tuntinopeudella liikkuvan voiman jolloin kuljettaja on vaarassa saada sekä murtumia että aivotärähdyksen. Tutkimukset ovat osoittaneet että 15-vaille-3-ote tai jopa 20-vaille-4-ote olisi parempi kun ajetaan matalilla nopeuksilla ja on esteitä matkalla.

15-vaille-3-otteella käsivarret sinkoavat sivuille ja vammojen vaara vähenee. Useimmissa nykyaikaisissa autoissa on peukalopaikat ratissa juuri kyseiselle otteelle. Nyt myös Yhdysvaltojen American Automobile Association, on julkaissut saman suosituksen.

10-vaille-2-otetta suositellaan edelleen kuskille joka ajaa vanhanmallisella autolla jossa ei ole turvatyynyä tai ohjaustehostinta. Otteesta saa eniten voimaa kun käännytään matalissa nopeuksissa.